هشتادسالگی کتابخانه ملی گرامی داشته شد

مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی برگزار شد.
هشتادسالگی کتابخانه ملی گرامی داشته شد

به گزارش ایسنا، مراسم هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی امروز (دوشنبه، هفتم اسفندماه) در محل این سازمان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی‌اکبر صالحی  رییس سازمان انرژی اتمی و گلوریا پرز سالمرون رئیس ایفلا برگزار شد.

در این مراسم اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سخنانی گفت: برگزاری چنین مراسمی صرفا یک جشن نیست؛ بازاندیشی در نقش و جایگاه کتابخانه ملی برای توسعه ملی و زندگی بهتر از اهداف آن است.

دیگران چه می خوانند:

او همچنین اظهار کرد: سرزمین ایران دارای سابقه طولانی و درخشان در فرهنگ مکتوب و تجمیع دانش به منظور حرکت به سمت کمال است و بی‌اغراق ایران را می‌توان جزو سرزمین‌هایی نام نهاد  که از پیش‌روترین کشورها در عرصه تولید، گردآوری و عرضه دانش بوده است. در ایران با تاریخی کهن و تمدنی چندهزارساله کتاب و کتابخانه نیز قدمتی کهن دارد. وجود کتابخانه‌ تخت جمشید در عصر هخامنشیان در ۲۵۰۰ سال پیش تا کتابخانه جندی‌شاپور که بزرگ‌ترین کتابخانه دنیای باستان به شمار می‌رفته نشان از جایگاه والای کتاب و کتابخانه در این مرز و بوم دارد.

بروجردی افزود: کتابخانه‌های ملی وظیفه پاسداری کلیه مکتوبات ملت‌ها را برعهده دارند و ویترین فرهنگ آن ملت به شمار می‌روند، از این‌رو کتابخانه‌های ملی حافظ میراث فکری و هویت ملی یک ملت‌اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حافظه ملی با وجود دیجیتالی شدن اسناد و مکتوبات در حال تغییر است. در حال حاضر بسیاری از محتواها دیجیتال شده است؛ ما نیز تلاش می‌کنیم به سمت گردآوری داده‌های دیجیتال گام برداریم.

در ادامه از سامانه فهرست نسخ خطی فارسی در جهان رونمایی شد. همچنین تمبر یادبود هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی با حضور اسحاق جهانگیری  و گلوریا پرز سالمرون ابطال شد.

سپس رئیس ایفلا متنی را درباره نقش و جایگاه کتاب و کتابداری و کتابخانه‌های ملی خواند  که در بخشی از آن آمده بود: واقعا معتقدم دسترسی جهانی به اطلاعات، مسئله آزادی برای هر یک از ابنای بشر است و این‌که کتابخانه‌ها دروازه‌ای برای نیل به دموکراسی از طریق اطلاعات برای همه هستند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم در این مراسم سخنرانی کرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

هشتادسالگی کتابخانه ملی گرامی داشته شد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟