به گزارش ایسنا، علی دارابی با انتشار متنی با عنوان «به فکر توسعه صنعت حمل و نقل باشیم» در کانال رسمی تلگرام خود، با تاکید بر لزوم اقدامی اساسی در راستای توسعه ایمنی پروازی کشور، این پرسش را مطرح کرد که «شکی نیست که نیروی انسانی کارآزموده هم در حوزه خلبانان و مهندسان پروازی و هم در بخش ایمنی و تعمیراتی در کشور تربیت شدهاند اما آیا این همه آن چیزی است که برای پروازی امن و خاطرهانگیز نیاز داریم؟»
متن کامل این مطلب به شرح زیر است:
«مدتهاست به واسطه سفرهایی که به استانهای مختلف کشور به منظور بازدید از مراکز استانی رسانه ملی داشتهام، همواره وضعیت حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی را در بخشهای مختلف مشاهده کرده و از نزدیک با توسعه شیوههای گوناگون حمل و نقل و در عین حال کمبودها و کاستیهای کم و بیش پُر تعداد در شهرها و مناطق گوناگون روبرو بودهام؛ ضعفهایی جدی در حوزه راههای ملی و منطقهای که باید بیش از پیش مورد توجه مسؤولان امر قرار بگیرند.
یکی از نکات بارز در این زمینه، لزوم بررسی موشکافانه نقصها و کمبودهایی است که در حوزه حمل و نقل بار و مسافر وجود دارد، مشکلاتی که بخشی از آنها ریشه در گذشته و مشکلاتی نظیر تحریمها همچون مسافرتهای هوایی و بخشی هم ناشی از ضعف در مدیریت و بهرهوری پایین در حوزه اجرای طرحهای جدید دارند؛ به واقع آنچه امروز به عنوان حوادث گوناگون در حوزه حمل و نقل کشور شاهد آن هستیم، نه فقط حاصل اشتباهات انسانی، بلکه بخش عمدهای از آنها مربوط به سیستمهای موجود اعم از امکانات فرسوده قدیمی و نیز بهرهوری نه چندان بالای امکانات جدید و ساختارهای جدید است.
صنعت هوایی به عنوان یکی از ارکان حمل و نقل بار و مسافر در دنیای امروز دارای جایگاه مهمی است و نقش موثری در سرعت و کیفیت ارائه خدمات ترانزیت کالا و مسافر دارد اما باید دید ضعفهای ساختاری و عمده این نوع از خدمات حمل و نقل در کشور ما چه مواردی هستند و ریشه در چه مسائلی دارند؛ باید در این زمینه به سوالات مختلفی پاسخ داد، اینکه تجهیزات هوایی ما تا چه اندازه بهروز هستند و شیوه نگهداری و بهروزآوری آنها چگونه است؟ یا اینکه فرودگاههای ساخته شده تا چه میزان استانداردهای کافی را اتخاذ کردهاند و در موقعیت مناسبی ساخته شدهاند؟
شکی نیست که نیروی انسانی کارآزموده هم در حوزه خلبانان و مهندسان پروازی و هم در بخش ایمنی و تعمیراتی در کشور تربیت شدهاند اما آیا این همه آن چیزی است که برای پروازی امن و خاطرهانگیز نیاز داریم؟
طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به واسطه کارشکنیهای دولت آمریکا و همدستانش، مشکلات زیادی در زمینه خرید هواپیما و قطعات یدکی مورد نیاز وجود داشته و مسئولان امر از طرق مختلف، اقدام به تامین نیازهای کشور کردهاند اما شاید بهتر باشد فکر دیگری هم به حال صنعت هوایی کشور بشود و نگاه به داخل، برای تولید قطعات مورد نیاز و حتی ساخت هواپیماهای بومی با استانداردهای روز بینالمللی به وجود بیاید. نگاهی که در بسیاری از صنایع از جمله دفاعی، نانو و پزشکی تقویت شد و ثمره آن به روشنی دیده میشود.
گفته میشود پروتکلهای امنیت پرواز که از سوی نیروهای نظامی در حمل و نقل هوایی کشورمان در نظر گرفته شده در بسیاری موارد از استانداردهای روز جهانی نیز بالاتر هستند ولی آیا در بحث ایمنی پرواز از نظر تکنولوژیکی نیز چنین دستاوردهایی داشتهایم و شرکتهای هواپیمایی ایرانی، قوانین سفت و سختی برای این منظور لحاظ کردهاند؟
حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج در واپسین هفتههای سال، غمی دیگر بر دل ایرانیان نهاد اما لازم است مسئولان ذیربط فارغ از ابراز تاسف و بروز تألمات شدید برای بازماندگان قربانیان این سانحه، اقدامی اساسی برای توسعه ایمنی پروازی در کشور را سرلوحه کار قرار دهند و علاوه بر فرصت ایجاد شده برای خرید هواپیماهای نو و بروز، در راستای تقویت توان داخلی به منظور تولید قطعات و اورهال پرندههای موجود، تلاشی وافر داشته باشند.»
به گزارش ایسنا، پرواز «تهران ـ یاسوج» ساعت هشت صبح یکشنبه ۲۹ بهمن بعد از ۵۰ دقیقه از آغاز پرواز، از صفحه رادار محو شد و اخبار تکمیلی از سقوط این هواپیما خبر داد. در این پرواز ۶۰ مسافر و ۶ خدمه حضور داشتند. این هواپیما در ارتفاع حدودا ۴ هزار متری کوه دنا در حوالی مسیر سمیرم به یاسوج سقوط کرده است. روستای «کهنگان» از جمله مناطق نزدیک به محله این حادثه در استان اصفهان است. در سومین روز از این حادثه نیروهای امدادی در حال یافتن محل سقوط و لاشه این هواپیما هستند.
انتهای پیام
0 دیدگاه