لشکرکشی عربستان برای قبضه بازار نفت هند

عربستان سعودی از کاهش سهم خود در صادرات نفت به هند خم به ابرو درنیاورده و بدنبال اجرای پروژههای پالایشگاهی جدید در این کشور است.
لشکرکشی عربستان برای قبضه بازار نفت هند

به گزارش ایسنا، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در دهلی نو اظهار کرد: ما از تغییرات کوتاه مدت در حجم صادراتمان به هند ناراحت نشدیم. ما شاهد بودیم که پالایشگاه‌ها از فرصت‌هایی که گاه به گاه پیش می آید، استفاده کردند اما در نهایت با تکیه بر هشت دهه سابقه تامین انرژی جهان می دانیم شرکایمان ارزش ثبات درازمدت را درمی‌یابند.

عربستان سعودی که مدت‌ها بزرگترین تامین کننده نفت هند بود، سال گذشته جایگاه خود را به عراق واگذار کرد و شاهد کاهش صادراتش به دهلی نو بود که سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان است. طبق آمار وزارت نفت هند، این کشور قرار است ۳۶.۵ میلیون تن نفت از عربستان در سال مالی منتهی به مارس وارد کند که ۷.۶ درصد در مقایسه با ۳۹.۵ میلیون تن در سال گذشته کاهش خواهد داشت.

دیگران چه می خوانند:

این میزان از مجموع واردات ۲۱۴ میلیون تن است که ۸۰ درصد از نیازهای نفتی هند را تامین می‌کند.

وزیر انرژی عربستان گفت: ما در فعالیت در هند همانند خانه خودمان احساس راحتی می‌کنیم و این مربوط به روابط بین مردم دو کشور پیش از ایجاد شدن عربستان و هند مدرن بوده است.

فالح یک سفر دو روزه به هند داشت که سال میلادی گذشته پیش‌برنده اصلی رشد تقاضای جهانی بود. سفر وی به منظور مذاکره برای افزایش حضور عربستان در بخش انرژی هند انجام گرفت و در این سفر، وزارت نفت هند از عربستان برای مشارکت در برنامه ذخایر نفت استراتژیک دعوت کرد.

هند به مقصد اولویت دار عربستان سعودی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در اکتبر اظهار کرده بود این شرکت مایل است نقش بزرگتری به عنوان تامین کننده نفت و ال پی جی هند ایفا کند. آرامکو پیش بینی می کند تقاضای هند برای نفت ممکن است تا سال ۲۰۴۰ دو برابر شده و به ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد و تقاضای این کشور برای گاز نیز بیش از سه برابر افزایش خواهد داشت.

سهم پالایشگاه ماهاراشترا

غول انرژی دولتی آرامکو امیدوار است در شماری از پروژه‌های پالایشگاهی بزرگ با شرکتهای نفتی هندی حضور پیدا کند که شامل برنامه‌های شرکت "ایندین اویل"، "هندوستان پترولیوم" و "بهارات پترولیوم" برای ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت ۶۰ میلیون تن در سال در ایالت ماهاراشترا در غرب هند خواهد بود.

فالح در پاسخ به میزان سهمی که آرامکو بدنبال خرید در این پروژه است، گفت: "هر چه بیشتر بهتر اما مطمئنا ما از نظر سرمایه هیچ محدودیتی نداریم و از نظر خوراک و ابعاد پروژه نیز محدودیتی نداریم".

وی ادامه داد: آرامکو احتمالا تنها شرکتی در جهان است که می‌تواند همزمان کارهای زیادی انجام دهد و همه امکانات از دانش فنی گرفته تا خوراک برای تامین لجستیک جهانی را برای موفقیت در چنته دارد. ما می‌خواهیم این امکانات را به هند ببریم.

انتظار می رود این پالایشگاه در حدود سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ فعالیتش را آغاز کند و نخستین حضور آرامکو در بخش پالایش هند خواهد بود. این شرکت تاکنون جوینت ونچرهایی در آمریکا، کره جنوبی، ژاپن، چین و اندونزی داشته است. همچنین پروژه های بیشتری را در چین و مالزی برنامه ریزی کرده است. همچنین برنامه هایی برای پروژه های بیشتر در چین و مالزی دارد و در نظر دارد مجموع ظرفیت پایین دستی خود را از حدود ۵.۴ به ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

فالح گفت: آرامکو در مجموع برای ورود به بخش خرده فروشی سوخت در هند علاقمند است اما جزییات هیچ گونه مذاکره در این خصوص را فاش نکرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

لشکرکشی عربستان برای قبضه بازار نفت هند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟