به گزارش ایسنا، محسن صالحی نیا صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵گانه خودرویی تصریح کرد: برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است لذا با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی میتوان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.
وی در ارتباط با تبیین برنامه ها و تشریح عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای ٤٦٤٣ واحد تولیدی طی ١٠ ماهه سال جاری جواز بهره برداری صادر شده است و شاهد رشد ٥.٥ درصدی صدور جواز بهرهبرداری واحدهای تولیدی طی ١٠ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
وی افزود: در بخشهای عمده ای از تولید کشور با رشد روبرو شده ایم اما این بدان معنا نیست که در بخش دیگری از تولید کشور با مشکل مواجه نیستیم.
برنامه برای نوسازی صنایع با ۱۰ هزار میلیارد تومان، پرداختی ۴۸۰ میلیارد تومان!
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تسهیلات پرداختی به حوزه صنعت و معدن در سال جاری اعلام کرد: برآورد رقم پرداختی در این بخش طی سال جاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی برای واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ برای رسیدن به حداقل ظرفیت اقتصادی است و طی ۹ ماهه سال جاری ۱۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.
صالحینیا با تاکید بر اینکه متاسفانه در پرداخت تسهیلات نوسازی صنایع موفق عمل نکردهایم، اظهار کرد: قرار بر این بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت نوسازی و بهسازی صنایع پرداخت شود که از این رقم تنها ۴۸۰ میلیارد تومان تاکنون محقق شده است. طرح مذکور طی دو تا سه ماهه گذشته در دستور کار قرار گرفته و از ۵۶۰۰ واحد متقاضی ۱۲۰۰ واحد به بانکها معرفی و متاسفانه تنها ۱۴۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند.
قرارداد سایپا و سیتروئن عقبماندگی دارد اما اواسط تیر اجرا میشود
وی در پاسخ به سوالی مربوط به آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی نظیر سیتروئن، فولکس، ماموت و رنو توضیح داد: قرارداد سایپا و سیتروئن در حال پیشبرد است و سرمایه گذاری و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است. این قرارداد دو ماه از برنامه مربوط به خود عقب افتاده، اما طبق وعده اواسط تیرماه سال آینده کار خود را آغاز میکند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد فولکس نیز باید خاطر نشان کرد که دو مدل خودرو با تولید داخلی ۳۰ درصدی مدنظر قرار میگیرد و فولکس با حدود ۲۸ قطعهسازی قرارداد خود را منعقد کرده است. فولکس واگن تعداد تولید محدودی را در نظر گرفته و این محدودیت به دلیل ثبت و سفارش خودروها بود، اما طبق آخرین خبرها از سرمایه گذار بخش خصوصی شرایط برای خط مونتاژ و سفارشگذاری محیا شده و از شهریورماه سال آینده تولید در محل کارخانه به منظور عرضه و صادرات صورت میگیرد. آنها طبق برنامهای که به ما ارائه کردند متقاعد شدیم برنامهای را تحت عنوان تجدیدنظر برای راهاندازی داشته باشیم.
صالحینیا در مورد قرارداد رنو نیز گفت: این قرارداد به سرانجام رسیده و طی ماههای آتی شاهد شرایط خوبی برای آن خواهیم بود. ایدرو طرف اصلی در قرارداد رنو است و خود آنها در این رابطه باید پاسخگو باشند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد واحدهای تولیدی راکد عنوان کرد: نمیتوان عدد دقیقی در ارتباط با واحدهای راکد و تعطیل اعلام کرد، چراکه این واحدها به صورت مستمر در حال تغییر است اما عمده مشکلات آنها مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و نیز مشکلات کارگری است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوال دیگری مربوط به وضعیت نامناسب هپکو و آذرآب اظهار کرد: هپکو به دلیل ماهیت خود از لحاظ وسعت کار و مباحث مختلف از جمله بازار با چالشهایی روبرو است و مشکل آن نسبت به آذرآب حادتر بود. بحثی که در مورد هپکو وجود داشت مساله مالکیت است و توافقاتی برای واگذاری به مالک یا مالکانی که از عهده فعالیتها بر میآیند صورت گرفته است. تعیین تکلیف بدهیها، پرداخت حقوق و دستمزدهای عقب افتاده، دورماندن از شرایط مناسب تولید از جمله مباحثی است که درارتباط با هپکو مطرح شده است و تا جایی که اطلاع داریم تا پایان دیماه حقوق کارگران آن را پرداخت کردهاند.
صالحینیا اظهار کرد: در مورد آذرآب نیز مشکلاتی وجود دارد و با توجه به اینکه آنها نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند تسهیلاتی را در حدود ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم و تیم مدیریتی قوی جهت پیشبرد کار مستقر شد.
تولید کاغذ روزنامه نصف شد
وی از کاهش ٤٩ درصدی ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر خبر داد و اعلام کرد: با کاهش ظرفیت تولید در کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر مواجه هستیم و نیاز این بخش از طریق واردات تامین شده است.
ادامه دارد...
0 دیدگاه