تجدیدنظر در فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس

در ابتدای سال جاری بورس تهران وعده داد که حدود ۱۵ الی ۲۰ شرکت را بورسی می‌کند، اما در نهایت این آمار محقق نشد. یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تجربه عرضه‌های اولیه در گذشته باعث شده جلوی عرضه‌های اولیه گرفته شود.
تجدیدنظر در فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس
دیگران چه می خوانند:

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعداد عرضه‌های اولیه‌ای که در سال جاری در بورس تهران صورت پذیرفت، گفت: یکی از ضعف‌ها و انتقادهای جدی که به مسئولان در سازمان بورس وارد است این است که جلوی زایش و پویایی بورس را می‌گیرند و منشاء آن جلوگیری از عرضه‌های اولیه است.
 
وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم عرضه‌های اولیه را به بهانه‌های مختلف متوقف کنیم. اتفاق‌هایی که بعد از چند عرضه اولیه افتاد و تبعات بعد از آن عرضه‌ها، باعث شد سازمان بورس به طور کلی جلوی عرضه‌های اولیه را بگیرد و این انتقاد جدی فعالان بازار سرمایه به سازمان بورس است.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر می‌بینیم که شرکت‌هایی می‌خواهند در بورس پذیرش شوند ولی در عین حال صف‌های عرضه‌های اولیه طولانی وطولانی‌تر می‌شود. به نظر من باید در فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس تجدیدنظر شود. باید دقت کنیم که نمی‌شود عرضه‌های اولیه را به واسطه برخی از اتفاق‌هایی که برای بعضی از سهم‌ها افتاد متوقف کنیم.
 
قدرتی تاکید کرد: همین IPO های بزرگ و کوچک، باعث ورود برخی نقدینگی‌های سرگردان به بورس خواهد شد. متاسفانه معضل نقدینگی سرگردانی که در جامعه وجود دارد، به واسطه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ممکن است در سال‌های آینده لطمه‌های جدی به اقتصاد کشور بزند. در عین حال یک محل خوب برای سرمایه‌گذاری و جذب این منابعِ سرگردان، بورس است و سازمان بورس باید خود را برای جذب این نقدینگی آماده کند تا این نقدینگی به بازارهای ارز، طلا و بازارهای موازی سرایت نکند.
 
وی درباره روند تغییرات شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس گفت: اینکه عملکرد بورس کشور را به تغییرات شاخص نسبت بدهیم اشتباه فاحشی است. متاسفانه در گذشته حساسیت مسئولان اقتصادی کشور بر بورس در خصوص شاخص زیاد بود و در دوره‌های قبل به خاطر این حساسیت و ترس از ارزیابی عملکرد، این دوستان اقدام به شاخص‌سازی کردند اما روند افزایش شاخص در سال جاری طبیعی بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی، شاهد سودآوری برخی از شرکت‌ها بودیم. اتفاق ویژه‌ای که در سال  1396 افتاد این بود که امسال شرکت‌های بزرگ در بورس رشد کردند و سودآوری خوبی داشتند و این باعث شد شاخص رشد خوبی داشته باشد.
 
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

تجدیدنظر در فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟