اختصاص سالانه ۴۹ میلیون مترمکعب آب از سد لار و لتیان به پردیس

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ۴۹ میلیون مترمکعب آب را در سال از سد لار و لتیان به شهرستان پردیس اختصاص خواهیم داد.
اختصاص سالانه ۴۹ میلیون مترمکعب آب از سد لار و لتیان به پردیس

به‌ گزارش ایسنا، محمدرضا بختیاری امروز در آیین کلنگ‌زنی خط انتقال آب کلان به پردیس با بیان این مطلب اظهار کرد: پروژه آب‌رسانی به پردیس پروژه بسیار مهمی محسوب می‌شود که آب این منطقه از طریق سدهای لار، لتیان و ماملو تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه این شهرستان در منطقه حفاظت شده پارک ملی قرار گرفته است و با مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: این شهرستان نیازمند مطالعات جدی درباره جمعیت و اشتغال است که با حل شدن این مشکلات پتانسیل‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری بیشتر در این شهرستان جوابگو خواهد بود.

دیگران چه می خوانند:

بختیاری با اشاره به اینکه لوله‌های این خط انتقال تولید شده است، گفت: امیدواریم در سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد و مشکلات تأمین آب مردم این شهرستان حل شود.

وی با اشاره اینکه ۲۰ میلیارد تومان بابت این خط انتقال از طریق پروژه مسکن مهر تأمین مالی شده است، تاکید کرد: با اختصاص یافتن ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز این پروژه سرعت خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: استان تهران بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱۷ درصد کل کشور را به خوداختصاص داده و منابع آبی ما در استان تهران بسیار محدود است که مشکلاتی در این خصوص دیده می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه بیش از چهار میلیارد متر مکعب منابع آب استان تهران است، گفت: از این میزان بیش از دو میلیارد متر مکعب آب‌های زیرزمینی، چشمه و قنوات و بیش از یک میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی استان است.

وی ادامه داد: در کشور ما بین ۷ تا ۸ درصد منابع آبی صرف آب شرب می‌شود که در تهران این میان ۳۴ درصد را به خود اختصاص داده است و طول رودخانه‌های استان تهران نیز ۲۸۸۰ کیلومتر است که این رودخانه‌ها نیز تأمین کننده آب شرب شهر تهران هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از لحاظ منابع آب تجدیدپذیر است، عنوان کرد: میزان بیلان منفی آب تهران ۱۵۰ میلیون متر مکعب است که ۸۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به دشت‌های ورامین، پیشوا و پاکدشت است. دشت‌های ورامین و تهران دشت‌های بحرانی ما به شمار می‌رود که موضوع فرونشست در آن‌ها بسیار جدی است و با انجام پروژه‌هایی همچون طرح احیاء و تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی می‌توان به داد آن‌ها رسید.

وی همچنین ادامه داد: یکی از مشکلات آب تهران تاسیسات فرسوده آن بوده که باید موضوع تعمیرات و نگهداری آن مد نظر قرار بگیرد.

بختیاری با تاکید بر اینکه هر چقدر هم آب به تهران منتقل کنیم اگر در منابع آب زیرزمینی دقت نشود، بسیاری از هزینه‌ها به هدر می‌رود، گفت: عمده کار در آب منطقه ای تهران در سه محور انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح پروانه‌هاست که علاوه بر بستن چاه‌های غیر مجاز باید میزان برداشت آب چاه‌های مجاز را نیز کنترل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل جذابیت‌هایی که در تهران وجود دارد، ساخت و سازهایی نیز در حریم و بستر رودخانه‌ها انجام می‌شود که تاکنون ۸۰۰ ویلای ساخته شده در حریم و بستر رودخانه را آزادسازی کرده‌ایم که با این اقدام میزان ارزش گذاری این اراضی ۱۱۵۰ میلیارد تومان است که امیدواریم در ظرف سه سال آینده کل حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران را آزادسازی کنیم.
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

اختصاص سالانه ۴۹ میلیون مترمکعب آب از سد لار و لتیان به پردیس

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟