الزامات معاینه بیماران از سوی پزشکان/5سوالی که بیمار باید از پزشک بپرسد

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه در صورت وجود تنوع و تعادل در غذاها، نیازی به مصرف خودسرانه مکمل‌ها وجود ندارد، گفت: این درحالیست که هر ایرانی به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار تومان مکمل مصرف می‌کند.
الزامات معاینه بیماران از سوی پزشکان/5سوالی که بیمار باید از پزشک بپرسد

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری، با اشاره به مصرف مکمل‌ها در کشور، گفت: مکمل‌ها تعریف مشخصی دارند و طی دهه‌های اخیر در دنیا مطرح شده است. مکمل‌ها فرآورده‌های ساخته شده‌ای هستند که به صورت قرص، شربت، کپسول و ... ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه مکمل‌ها برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای زندگی امروز افراد استفاده می‌شوند، افزود: مکمل‌ها دارو نیستند. البته مصرف مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت افراد هم مفید باشد و هم خطراتی بعضا جدی به دنبال داشته باشد. یعنی مصرف افراطی یک ماده معدنی یا ویتامین می‌تواند خطرات جدی داشته باشد.

دیگران چه می خوانند:

حریرچی با بیان اینکه مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، املاح معدنی چون کلسیم و مواد گیاهی هستند، ادامه داد: دو اصل مهم تنوع و تعادل باید در برنامه غذایی رعایت ⁠⁣شوند. تنوع به این معنی است که از انواع غذاها اعم از سبزیجات، حبوبات، لبنیات و... استفاده کنند. تعادل نیز یعنی افراد از پرخوری و کم خوری بپرهیزند.

وی افزود: باید توجه کرد که موضوع مهم دیگر این است که نباید فکر کنیم ارزش تغذیه‌ای غذاها به قیمت آن‌هاست. به عنوان مثال برخی مواد گیاهی که در ایران قیمت کمی دارند، می‌توانند بسیاری از نیازهای فرد را تامین کنند. البته در زندگی امروزی و در بعضی از سنین حتما باید از مکمل‌ها استفاده شود. در کودکی از شش ماهگی تا دو سالگی، در نوجوانی و دوران بلوغ، در دوران بارداری و شیردهی حتما باید از مکمل‌ها استفاده شود.

حریرچی ادامه داد: برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها معمولا به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و درمانی و گاهی در مدارس توسط وزارت بهداشت توزیع می‌شود. به عنوان مثال برای کودکان قطره مولتی ویتامین و قطره آهن از شش ماهگی تا پایان ۲۴ ماهگی، برای مادران باردار قرص آهن از هفته ۱۶ بارداری تا ماه سوم بعد از زایمان باید مصرف شود. البته برخی مکمل‌ها مانند قرص یا کپسول مولتی ویتامین مینرال و ... در برنامه آهن‌یاری هفتگی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل نوع تغذیه، مواد مصرفی و زندگی شهری و روستایی فعلی، تامین ویتامین D برای افراد دچار مشکل شده و نیاز به مصرف قرص ویتامین D وجود دارد، گفت: بر این اساس قرص پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D در ۹ ماه سال برای دختران و پسران نوجوان ماهی یک عدد در مدارس توزیع می‌شود و توصیه می‌کنیم که این قرص در گروه سنی ۱۹ تا ۲۹ سال، ۳۰ تا ۵۰ سال و ۶۰ سال به بالا نیز ماهی یکبار همراه با غذا مصرف شود.

وی با بیان اینکه اگر تنوع و تعادل در غذاها وجود داشته باشد، نیازی به مصرف خودسرانه مکمل‌ها وجود ندارد و در اکثر موارد مصرفی فعلی ضرورتی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر مصرف امگا سه یا روغن ماهی رواج یافته است. در حالی‌که اگر کسی هفته‌ای یک بار ماهی مصرف کند، میزان امگا۳ بدنش تامین می‌شود.

حریرچی ادامه داد: مکمل‌های ایرانی که در بازار وجود دارد مطابق با استاندارد و نیاز افراد ایرانی تهیه و تولید شده و نیازی به مصرف مکمل‌های خارجی وجود ندارد. بازار مکمل در ایران در سال ۹۵، ۱۳۲۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۹۰۰ میلیارد تومان خارجی و ۴۲۰ میلیارد تومان سهم تولید داخل است. همچنین بین ۲۲۵ تا ۲۶۷ میلیارد تومان از حجم این بازار هم قاچاق است. بر این اساس هر ایرانی به طور متوسط در سال ۲۰ هزار تومان مکمل مصرف می‌کند.

۵ سوالی که باید از پزشک‌تان بپرسید


سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مبحث توجه به حقوق بیماران گفت: بیماران قبل از انجام هرگونه اقدام تشخیصی و درمانی باید پنج سوال را از پزشک‌شان بپرسند؛ اولین سوال این است که اگر تست، آزمایش یا دارویی تجویز شد، از پزشک بپرسند آیا انجام این تست یا مصرف این دارو برای من ضروری است؟ دومین پرسش این است که خطرات و عوارض جانبی این آزمایش یا جراحی و... چیست؟ سوال سوم این است که آیا روش یا انتخاب کم خطرتر و ساده‌تری برایم وجود دارد؟ چهارم اینکه اگر این اقدامات تجویزی را انجام ندهم، چه تبعاتی دارد؟ و سوال پنجم هم این است که این کار چقدر هزینه دارد و آیا روش ارزان‌تری هم برای این بیماری
وجود دارد؟.

وی تاکید کرد: سوال مهمی هم که پزشک باید در پایان معاینه از بیمار بپرسد، این است که «آیا سوال دیگری دارید؟» و اگر پاسخ بیمار منفی بود، معاینه تمام می‌شود. باید توجه کرد که  این پرسش در برخی ایالات امریکا اجباری است و حتی متن این سوال و جواب‌ها باید به صورت مکتوب به امضای طرفین برسد.

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره امکان شیوع موج جدیدی از آنفلوانزای فصلی، گفت: شیوع آنفلوانزا به صورت فصلی رخ می‌دهد. خوشبختانه دامسال در زمینه آنفلوانزای انسانی اتفاق غیرعادی نداشتیم. هر سال تیپ‌های متعددی از آنفلوانزا افراد را مبتلا می‌کند و امسال هم به همین صورت بود و اتفاق  غیرعادی گزارش نشده است. البته در زمینه آنفلوانزای پرندگان اتفاقاتی داشتیم که باید از سوی مسوولان مربوطه بررسی شود.


وی ادامه داد: احتمال اینکه در مدت باقی مانده این فصل موج جدیدی در کشور شایع شود زیاد نیست، اما احتمال این موضوع صفر هم نیست.
ادامه دارد...

منبع : خبرگزاری ایسنا

الزامات معاینه بیماران از سوی پزشکان/5سوالی که بیمار باید از پزشک بپرسد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟