برگزاری اولین همایش توسعه پایدار استان تهران/ساماندهی بهینه حریم در شورای استان

رئیس شورای اسلامی استان تهران از برگزاری اولین همایش توسعه پایدار در سطح شوراهای شهر استان خبر داد.
برگزاری اولین همایش توسعه پایدار استان تهران/ساماندهی بهینه حریم در شورای استان

به گزارش ایسنا، الهام فخاری صبح امروز در اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس شورای اسلامی استان تهران که ظهر امروز برگزار شد افزود: شوراها در نظام جمهوری اسلامی ایران، نهادی پر ارزش‌ و بنیادین برای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه بارها بر نقش شوراهای شهر و روستا در تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود تاکید شده است، گفت: اهمیت شوراها بر کسی پوشیده نیست اما با وجود اهمیت شوراها، هنوز نتوانسته که جایگاه شایسته را داشته باشد و این در حالیست که پایه حل بسیاری از مشکلات از شوراها است و شوراها به منزله یک نهاد مردمی می‌توانند نقش به سزایی در راستای برقراری عدالت اجتماعی و رفع تبعیض‌ها داشته باشند.

دیگران چه می خوانند:

فخاری با بیان اینکه شوراها می‌توانند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: به همین دلیل از بین 16 عضو شورای استان تهران 4 نفر به عنوان نماینده مطابق آئین‌نامه به شورای عالی استان‌ها معرفی شد و به همین دلیل آقایان الویری، عبدی آذر، کبیری و قانبیلی به شورای عالی استان‌ها به عنوان نماینده معرفی شدند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از گام‌های موثر در شورای استان تهران انتخاب و تدارک کمیسیون‌های تخصصی بود، گفت: در ادوار گذشته شوراها بیشتر در فرآیند تصویب و تکمیل عمدتا درگیر مسائل شهرستان‌ها و ارتباط با شورای عالی بودند اما این دوره کمیسیون‌های پنج گانه توسعه و خدمات شهری و روستایی، کمیسیون برنامه و بودجه، فرهنگی و اجتماعی، سلامت و محیط زیست و کمیسیون نظارت را ایجاد کردیم.

فخاری با بیان اینکه ما پیگیر کارکرد ادارات و مدیریت در سطح استان بودیم، گفت: به همین دلیل در جلسات گذشته مدیرکل بحران استان تهران مهمان اعضای شورای شهر استان تهران بودند و وضعیت استان از نظر آمادگی بررسی شد و در مورد کاستی‌ها و تدارکات گفت‌وگو کردیم و این گفت‌وگو به شناسایی نقاط ضعف و قوت کمک می‌کند. همچنین در دستور کار دیگری، نمایندگان شورای استان برای حضور در هیات‌های تطبیق انتخاب شدند چرا که کار هیات تطبیق، انطباق مصوبات با قوانین خرد و کلان است.

وی با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش دو جلسه برگزار شده که از مدیرکل ورزش وزارت جوانان دعوت کردیم تا ضمن حضور در جلسات به بررسی وضعیت ورزش و جوانان بپردازد، گفت: همچنین با مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران نیز جلساتی داشته‌ایم.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه بیشتر کمبودها و مشکلات در حوزه روستایی متمرکز شده و به همین دلیل عمده تاکیدات بر پیگیری جدی مشکلات است، گفت: این جلسات با حضور مسئولان مختلف ادامه خواهد داشت.

فخاری با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورای استان تهران با استاندار تهران، گفت: در این جلسه مشکلات همه شهرستان‌ها اعم از نبود فاضلاب، عدم تعیین تکلیف برخی پهنه‌های شهری، موضوع آب و حق آبه زراعی مطرح شد و استاندار تهران نیز نظرات خود را بیان کردند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه 10 اسفند ماه اولین همایش توسعه پایدار استان با حضور نمایندگان شوراهای شهر و روستا برگزار می‌شود، گفت: در این همایش همه مسائل شهرستان‌ها در یک نما و طرح کل نگر در طرح توسعه استان دیده می‌شود تا از موازی کاری و تعارض در برنامه‌ها کاسته و به همگرایی بیشتر برسیم.

وی افزود: دکتر عارف و مهندس الویری در این همایش حضور خواهند داشت.

فخاری با بیان اینکه شوراها دیر به صحنه آمدند اما تلاش می‌شود سهم واقعی‌شان به آنها برگردد، در مورد وضعیت حاشیه نشینی و تعیین حریم تهران، گفت: تا وقتی که مسئله حفظ و تعیین حریم تهران رعایت نشود دست اندازی تهران به حاشیه‌ها ادامه خواهد داشت و از آنجایی که این حریم مشخص نیست، شهرداری نمی‌تواند به درستی به ارائه خدمات شهری بپردازد و حاشیه‌ها تبدیل به محل‌های جاگیری برای به حاشیه رانده شده‌ها، مهاجران و گروه‌های خاصی می‌شود که نتوانسته‌اند در بافت اصلی سکنی گزینند.

وی با بیان اینکه حاشیه‌ها به نوعی محل تمرکز بزه دیدگان و بزه کاران شده است، گفت: البته کمیسیون مرتبط ساماندهی این موضوع را در دستور کار دارد و در بودجه سال 97 نیز در ردیف‌های بودجه‌ای به این موضوع توجه شده است و در سال 97 تحقق برنامه‌های تعیین تکلیف و ساماندهی بهینه حریم را داریم که امیدواریم برنامه با سرعت مناسب پیش برود.

وی در خصوص مشکل آب و حق آبه شهرستان‌های اطراف تهران با بیان اینکه با تغییر پر شتاب کالبد شهری تهران مسئله آب ابعاد دیگری به خود گرفته، گفت: باید بحث منابع آبی به درستی مدیریت شود و در الگوی عادلانه و در مدل همه استان این مسئله بررسی شود.

رئیس شورای اسلامی استان تهران در خصوص مشکلات کشاورزان در دشت ورامین نیز با بیان اینکه دشت ورامین به دلیل آنکه قطب کشاورزی است به آب نیاز دارد، گفت: از سوی دیگر به دلیل مشکلاتی که در تامین آب وجود دارد باید از الگوی بهینه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کیفیت زندگی در روستاهای تهران باید بهبود یابد گفت: مبلغی که از ارزش افزوده به توسعه روستایی و شهری تحقق یافته تا حدودی وضعیت روستاها را بهبود داده است اما باید کاری کنیم تا روستاها به مقصد خوبی برای مهاجرت معکوس بدل شوند.

فخاری همچنین در خصوص مشکلات ترافیکی قلعه نو گفت: این مسئله در کمیسیون حمل و نقل در حال پیگیری است و سعی می‌شود جلسه‌ای با وزارتخانه مربوطه در خصوص حل مسائل اینچنینی برگزار کنیم اما آنچه که مهم است اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص مسائل زیست محیطی در منطقه سرخ حصار نیز گفت: برخی از مسائل تاریخچه آنها به تاریخ بلدیه بر می‌گردد و مسئله چند سال اخیر نیست اما آنچه که مهم است باید از روند تخریب روستاها و زندگی بی کیفیت در روستاها بکاهیم و با تقویت و بهینه کردن روستاها موجبات مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان تهران با بیان اینکه متاسفانه یک فضای ریزه خواری در اطراف تهران است که نه در شأن مردم و نه حق مردم است، گفت: اگر بتوانیم الگوی توسعه‌ای را تنها در تهران متمرکز نکرده و وضعیت را بهبود ببخشیم می‌توانیم امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد ما این است که در عین شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات در شهرستان‌ها به سمت شناسایی فرصت‌ها در هر شهرستان برویم گفت: جالب است بدانید که مناطق لوکس گردشگری که شهروندان در تعطیلات به آنجا می‌روند به شدت لطمه دیده به طوریکه نماینده شمیرانات عنوان می‌کرد که روزگاری نه چندان دور رودبار قصران وضعیت پر رونقی داشت اما حالا سال به سال با تعطیلی و بسته شدن مدارس روبرو است و این در حالیست که باید کاری کنیم که روستاییان از روستاها مهاجرت نکنند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

برگزاری اولین همایش توسعه پایدار استان تهران/ساماندهی بهینه حریم در شورای استان

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟