لزوم تصویب قانونی در جهت حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده جهت برگزاری یازدهمین همایش سازمان‌های مردم نهاد گفت: بزرگ‌ترین مطالبه سازمان‌های مردم نهاد تصویب قانون در حوزه حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد است.
لزوم تصویب قانونی در جهت حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد

احمد قویدل - دبیر دوره‌ای شورای هماهنگی همایش‌های سازمان‌های غیردولتی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شورا که از سال ۱۳۸۴ با همکاری، هماهنگی و کار داوطلبانه گروهی از سازمان‌های مردم نهاد تشکیل و تلاش خود را به برگزاری همایش‌های سالیانه با هدف هم‌افزایی و کمک به طرح و بررسی موضوعاتی که می‌تواند تشکل‌های اجتماعی را برای رسیدن به اهداف کمک کند، معطوف کرده است. موضوعات این همایش‌ها که یازدهمین آن در اصفهان برگزار می‌شود، به ترتیب ۱۰ همایش قبلی پس از نظرسنجی از سازمان‌های مردم نهاد عضو و غیرعضو که در حوزه‌های مختلف از جمله سلامت، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، کودکان، زنان، خیریه، پژوهش و آموزش، خانواده  و... انتخاب می‌شود.

وی در توضیح ماهیت کشوری این همایش‌ها گفت: بر اساس رویه جاری و مصوبه شورا مدیران شورا موظفند که این همایش‌ها را حداقل با حضور ۱۲۰ سازمان مردم نهاد از حداقل ۲۰ استان کشور برگزار کنند. کلیه سازمان های مردم نهاد در سطح کشور می‌توانند برای میزبانی این همایش سالیانه اعلام آمادگی کنند و به تناسب آمادگی، دبیر اجرایی همایش از همان تشکل میزبان خواهد بود. با توجه به مشارکت سازمان های مردم نهاد از سراسر کشور، وزارت کشور، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست از برگزاری این همایش‌ها حمایت کرده‌اند. اعضای شورا نیز همه ساله با رای نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد که معرفی‌نامه کتبی از تشکل خود دارند، انتخاب می‌شوند و داوطلبانه این همایش‌ها را برگزار می‌کنند.  

دیگران چه می خوانند:

قویدل افزود: همایش یازدهم در روزهای نهم و دهم اسفند ماه در محل سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود. سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش استاندار اصفهان، دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت و دکتر کمال اکبری معاون مشارکت های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور خواهند بود. بسیار امیدواریم با حضور دکتر اکبری اخبار جدیدی از وضعیت لایحه قانون سازمان های مردم نهاد برای تقدیم به مجلس به اطلاع شرکت کنندگان در همایش برسد. بی‌تردید  بزرگ‌ترین مطالبه سازمان‌های مردم نهاد تصویب قانون در حوزه حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد است.

دبیر دوره‌ای شورای هماهنگی همایش‌ها در رابطه با شکل برگزاری همایش یازدهم گفت: در این همایش پنج نشست با موضوعات «توسعه پایدار»، «مشارکت اجتماعی»، «مسئولیت اجتماعی»، «مطالبه‌گری اجتماعی»، «هم اندیشی در حوزه لایحه قانون حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد» برگزار خواهد شد که مدیریت این پنل‌ها نیز با فعالان اجتماعی در حوزه سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی است. در هر یک از نشست‌ها سه سخنران و یک مدیر اداره کننده جلسه پرسش و پاسخ  پیش بینی شده و این فرصت برای شرکت کنندگان وجود دارد که در ارتباط دو سویه سوالات خود را طرح کنند.

قویدل افزود: تلاش شورا این بوده که در نشست‌های گفت‌وگو از سخنرانانی استفاده کند که دانش و تجربه آنها پاسخگوی نیازهای شرکت‌کنندگان باشد. از جمله سخنرانان پنل‌های این همایش می‌توان به مدیرعامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع)، عضو هیات مدیره موسسه حامیان جامعه مدنی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان، رئیس کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور و ... هستند.

وی ادامه داد: در نشست قانون با توجه به حضور نمایندگانی از حوزه های دولتی و غیر دولتی این انتظار را داریم که مسایل اساسی حوزه قانون تدقیق شود و انتظارات سازمان های مردم نهاد از لایحه دولت تدقیق و تقدیم دولت شود.

قویدل در پایان ضمن ابراز امیدواری از برگزاری موفق این همایش گفت: در مراسم اختتامیه این همایش بیانیه همایش یازدهم که توسط گروهی از اعضای شورا و شرکت کنندگان در همایش در طول برگزاری تهیه خواهد شد و حاوی نتایج برگزاری و مطالبات سازمان های مردم نهاد شرکت کننده است، منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

لزوم تصویب قانونی در جهت حمایت و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟