انتقاد 2 عضو شورای نگهبان از قانون فعلی انتخابات

دو عضو حقوقدان شورای نگهبان در نشست «سیاست‌ های کلی ناظر بر انتخابات» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد به انتقاد از قانون فعلی انتخابات پرداختند و خواستار اصلاح آن شدند.
انتقاد 2 عضو شورای نگهبان از قانون فعلی انتخابات
دیگران چه می خوانند:
 عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دراین نشست با بیان این که «علاوه بر وجود قانون خوب در انتخابات باید اجرای مناسب نیز وجود داشته باشد»، افزود: شرط اول برای شرایط مطلوب، داشتن یک قانون خوب است. ما در بحث انتخابات قانون خوبی نداریم و در هر زمینه‌ای از جمله بررسی صلاحیت‌ها، تبلیغات و میزان هزینه‌کرد انتخاباتی قوانین موجود ناکارآمد هستند و همچنین علاوه بر وجود قانون خوب به یک اجرای خوب هم نیازمندیم. یعنی اگر قانون خوب باشد، ولی خوب اجرا نشود، اثر منفی خواهد داشت. ما در بحث اجرا مشکلات بسیار زیادی داریم.عباسعلی کدخدایی با اشاره به بیانات رهبری گفت: ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند که اشکالات قانون انتخابات بررسی شود. مجمع تشخیص هم این اشکالات را بررسی کرد و متن پیشنهادی را به رهبری اعلام کردند و ایشان هم متن نهایی را ابلاغ کردند. سیاست‌های کلی انتخابات می‌تواند نقشه راه باشد و به ما کمک کند که بسیاری از مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی از قبیل تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخاباتی، بحث نظارت بر میزان هزینه‌های انتخاباتی، از این قسم امور هستند.کدخدایی ادامه داد: «در همه کشورها درباره هزینه‌های انتخاباتی نامزدها ساز و کار‌های روشنی وجود دارد و کاملا مشخص است که منابع مالی آنان از کجا تأمین می‌شود و تا چه اندازه می‌توانند هزینه کنند.» وی با بیان این که «آیا انصاف است که در یک حوزه انتخابیه کوچک یک فرد میلیاردها تومان هزینه انتخاباتی کند»، تأکید کرد: «متأسفانه ساز و کار خاصی در کشور ما برای بررسی هزینه‌های انتخاباتی وجود ندارد و شورای نگهبان گاهی براساس گزارش هایی که به دستش می‌رسد ، هزینه‌های انتخاباتی یک فرد را بررسی می‌کند.» این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به موضوع صلاحیت های انتخاباتی گفت: در بحث صلاحیت ها شورای نگهبان همیشه متهم است و اعتراضاتی وجود دارد که طبیعی است. اما واقعا تا چه اندازه در بحث صلاحیت ها ساز و کار های موثری را ایجاد کرده ایم؟ این که بگوییم کشورهای دیگر بر صلاحیت ها نظارت ندارند، اشتباه است. این نظارت بر صلاحیت ها در تمام نظام های انتخاباتی وجود دارد. اما صحبت بر سر ساز و کارهای اجرایی است.
بعید است تغییر قانون انتخابات به انتخابات ریاست جمهوری آینده برسد
عباسعلی کدخدایی در حاشیه این مراسم نیز در پاسخ به تابناک درباره این که آیا در فرصت باقی مانده تا انتخابات، شاهد تغییر قانون انتخابات طبق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری خواهیم بود یا خیر، اظهار کرد: دوستان ما در دولت و مجلس اخیرا اعلام کردند که بعید است بتوانند قانون جامع را در مدت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری به مرحله تصویب برسانند. وی افزود: البته در صحبت هایی که با رئیس مجلس و برخی نمایندگان داشتیم، به این تصمیم رسیدیم که شاید نمایندگان بتوانند مواردی را که لازم است، اصلاح کنند و به عنوان اصلاحیه در قوانین موجود انتخاباتی بگنجانند.
ابراهیمیان: قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری صریحا خلاف قانون اساسی است
به گزارش ایرنا، آنا و ایسنا، نجات ا... ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی نیز در این نشست با بیان این که«قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری صریحا خلاف قانون اساسی است» افزود: «بنده به قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پایبند هستم؛ همچنین به رویه شورای نگهبان به دلیل این که نظر اکثریت اعضای شورا را دارد احترام می گذارم اما می توان به این قانون فعلی نقد علمی داشت.» ابراهیمیان تصریح کرد: قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری صریحا خلاف قانون اساسی است و من تعجب می کنم که چرا شورای نگهبان آن را در دوره های قبل تایید کرده است. این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: پایه‌های نظام جمهوری اسلامی در قانون اساسی ترسیم شده است و نهادی که نگهبانی می‌دهد باید به خوبی از این پایه‌های نظام پاسداری کند. ابراهیمیان افزود: در شیوه بررسی التزام نمایندگان به اسلام، باید داوطلب نمایندگی مجلس، اصول بنیادین و اعتقادی به اسلام را داشته باشد اما متد و شیوه ارزیابی آن نیز باید مشخص شود، یعنی باید مشخص شود که داوری را باید به یک هیئت داوری بسپاریم یا این که یک نظام دادرسی را با ارزش گذاری بر اساس این ادله بگذاریم. ابراهیمیان با اشاره به نقدهای مربوط به سیاست‌های کلی انتخابات و قانون آن در کشور ادامه داد: به نظر من به جای کلی ‌گویی‌هایی مانند آن که باید به سراغ آزادی انتخابات برویم، باید به سراغ جزئیات و تکنیک‌های فنی برای اتصال این مفاهیم به متن قانون اساسی برویم و مفاهیم را در متون قانونی همان‌گونه که در متون فقهی تعریف و تصریح شده است، تعریف کنیم. به این ترتیب می‌توانیم معیارهای عینی برای امر شخصی ارائه دهیم و سهم داوری‌های شخصی را در تعیین معیارها کاهش دهیم.
شورای نگهبان نباید بر نمایندگان نظارت کند
وی درباره سیاست‌های کلی انتخابات که رهبری چندی پیش آنها را ابلاغ کردند، گفت:‌ نه تنها شورای نگهبان نباید برنمایندگان نظارت کند بلکه بنده معتقدم شورای نگهبان را از این امر ممنوع کرده است چرا که وظایف نظارتی شورای نگهبان در قانون اساسی احصایی است و حتی نمایندگان مجلس نیز نمی‌توانند قانونی مبنی‌بر نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان تصویب کنند. عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که قانون اساسی نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات را مطرح کرده است، گفت: رویه شورای نگهبان مطابق با اصل قانون اساسی این است که در بحث نظارت به سه شیوه نظارت بر تمام مراحل، نظارت استصوابی و نظارت با اطلاق زمانی عمل می‌کند. وی افزود: ظاهر واژه نظارت بر انتخابات مطابق با قانون اساسی این است که این نظارت تا زمانی که انتخابات فعلیت دارد برقرار است و به این معنا که بعد از انتخابات نظارت، دیگر به نهاد ناظر بر انتخابات مربوط نمی‌شود چرا که دیگر انتخابات فعلیتی ندارد و مربوط به گذشته می‌شود. ابراهیمیان با بیان اینکه وظایف شورای نگهبان در قانون احصا شده است، گفت: وظایف اصلی شورای نگهبان در قانون اساسی آمده و آن چه بیان داشته نظارت در زمان انتخابات است و نظارت بر نمایندگان و بحث زوال شرایط نمایندگی و تشخیص آن بر عهده شورای نگهبان نیست.

انتقاد 2 عضو شورای نگهبان از قانون فعلی انتخابات

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟