نبود قانون جامع و مانع در عرصه وکالت، از دغدغه‌های وکلاست

یک وکیل دادگستری نبود قانون جامع و مانع در عرصه وکالت را از دغدغه‌های وکلا دانست و افزود: متأسفانه بر مبنای نظر کانون وکلا و وکلای دادگستری تاکنون این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.
نبود قانون جامع و مانع در عرصه وکالت، از دغدغه‌های وکلاست

عبدالله سمامی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک روز وکیل، اظهار کرد: وکلای دادگستری به عنوان یکی از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه محسوب شده و با توجه به عملکردشان طی سال‌ها فعالیت به عنوان وکیل دادگستری، این موضوع را ثابت کرده‌اند و شأن وکلا کاملاً با توجه به عملکردشان اثبات شده است.

وی معتقد است: با توجه به اینکه در مواردی حقوق‌ وکلا مورد اجحاف قرار می‌گیرد، اما همیشه همراه با نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند و همواره شأن وکالت و قضاوت را مطابق سوگندی که در ابتدای خدمت یاد می‌کنند، حفظ کرده‌اند.

دیگران چه می خوانند:

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: ایمان داریم که حضور وکیل دادگستری مستوجب و موجب وجود عدالت قضایی در داخل جامعه بوده و به عنوان یک بال فرشته عدالت همیشه وجود وکیل دادگستری در عرصه قضا و حقوق مهم خواهد بود.

سمامی گفت:‌ وکلای دادگستری در جهت وظایف شغلی که به آنها واگذار می‌شود تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که ابتدا احقاق حق کرده و نیز احقاق عدالت در دستگاه قضایی را اجرا کنند که وکلای دادگستری همواره به این وظیفه اصلی‌شان عمل کرده‌اند.

این وکیل دادگستری در رابطه با مهمترین دغدغه وکلا در شرایط کنونی گفت: از جمله دغدغه‌های اساسی وکلا موضوع مشکلات قضایی است که در داخل محاکم با آن روبرو بوده و به تبع آن مردم نیز خواهان ‌آن هستد که عدالت در داخل محاکم اجرا شود.

سمامی نداشتن یک قانون جامع و مانع در عرصه وکالت را یکی دیگر از دغدغه‌های وکلا دانست و اظهار کرد: متأسفانه بر مبنای نظر کانون وکلا و وکلای دادگستری تاکنون این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است. از سوی دیگر دخالت دیگر قوا در امر قانون‌گذاری نتوانسته اهداف اصلی این قانون را تبیین کند و عملاً ما در این زمینه همچنان با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: سال‌هاست که وکلا با موضوع صندوق حمایت روبرو هستند که به هر شکل با ایرادات قانونی مواجه بوده و مشکلاتی را برای وکلا و کانون ایجاد کرده است. تا زمانی که قانونی در این رابطه تدوین نشود همکاران ما در این  خصوص مشکل خواهند داشت.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه تاکنون قانون الزامی شدن وکالت تصویب نشده است، تصریح کرد:‌ یکی دیگر از مشکلات همکاران این است که ماده قانونی در این رابطه تصویب نشده و به نوعی جایگاه حقیقی وکلا در جامعه مشخص نیست.

سمامی ادامه داد: اگر قانون الزامی شدن وکالت تصویب شود کارآموزان و وکلای جوان می‌توانند به شغل شریف وکالت پرداخته و دیگر دغدغه معیشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین نقش وکیل دادگستری در دعاوی است، گفت: به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که استفاده از وکیل در جامعه باعث از بین بردن اختلافات خواهد شد. نقش وکیل نباید تنها در دعاوی باشد و تصور کنیم که حضور وکیل دادگستری باعث جلوگیری از اطاله دادرسی خواهد شد، بلکه استفاده از وکیل و جایگزینی فرهنگ استفاده از وکالت به جای مراجعه به دادگاه می‌تواند 80 درصد از اختلافات حقوقی را برطرف کند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: با توجه به اینکه مشکلات حقوقی بر مبنای توافقات و قراردادها ایجاد می‌شود، باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم و قانون و فرهنگی در این رابطه ایجاد شود که مردم به جای اینکه در دعاوی‌شان به دادگاه‌ها مراجعه کنند، قبل از ایجاد دعوی با وکیل مشورت کنند. اگر وکلای دادگستری در تنظیم و نگارش قراردادها حضور داشته باشند شاهد خواهیم بود که درصد زیادی از مشکلات حقوقی در این رابطه برطرف خواهد شد.

وی نقش وکیل در موضوعات خانوادگی را نیز موثر دانست و اظهار کرد:‌ حضور وکیل در آشنایی و اطلاع‌رسانی به افراد برای موضوعات مرتبط با ازدواج، می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی و حتی طلاق جلوگیری کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

نبود قانون جامع و مانع در عرصه وکالت، از دغدغه‌های وکلاست

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟