عنایتی: رزمایش نظامی ایران علیه همسایگان نیست

سفیر کشورمان در کویت با اشاره به روابط تاریخی و محکم ایران و کویت و ارزشمند توصیف کردن کنفرانس بازسازی عراق گفت: رزمایش نظامی ایران علیه همسایگان نیست.
عنایتی: رزمایش نظامی ایران علیه همسایگان نیست

به گزارش ایسنا به نقل از النباء، علیرضا عنایتی، سفیرجمهوری اسلامی ایران در کویت در یک نشست خبری که در سفارت ایران در کویت برگزار شد با اشاره به روابط تاریخی ایران و کویت، کنفرانس بازسازی عراق که به میزبانی کویت برگزار شد را ارزشمند توصیف کرد و گفت: موفقیت این کنفرانس و مشارکت گسترده در آن نشان دهنده وزن و جایگاه منطقه‌ای و بین المللی کویت است.

 وی در رابطه با مشارکت وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس بازسازی عراق گفت: مشارکت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس نشان دهنده اهمیت عراق در منطقه و تمایل وی برای دیدار با شیخ صباح الاحمد، امیر کویت و شیخ صباح الخالد، وزیر خارجه کویت است.

دیگران چه می خوانند:

عنایتی با بیان اینکه محمدجواد ظریف بر حمایت ایران از تلاش‌های کویت برای حل بحران خلیج فارس تاکید دارد گفت: ایران از تمام تلاش‌های کویت چه در زمینه گفت‌وگوی عربی-ایرانی و چه در زمینه گفت‌وگوهای یمن حمایت می‌کند و ما از میزبانی کویت برای گفت‌وگوهای یمن که صد روز طول کشید تقدیر می کنیم.

سفیر کشورمان در رابطه با فالح العازمی، شهروند کویتی که در ایران بازداشت شده بود و اخیرا آزاد شد افزود: العازمی وارد یک منطقه نظامی شد درحالی که در آن منظقه رزمایش نظامی برگزار می شد و مورد بازجویی قرار گرفت و ایران هیچگونه تهمت جاسوسی بر او وارد نکرد و او از همان لحظه اول بازداشت با مقامات کویتی در ارتباط بود.

وی ضمن تبریک به خانواده ی العازمی به مناسبت بازگشت فرزندشان به کویت گفت: میان زمان آزادی العازمی و سفر ئزیر خارجه کشورمان به کویت هیچگونه ارتباطی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران امور شهروندان کویتی موجود در ایران را تسهیل می کند همانگونه که کویت امور ایرانیان مقیم کویت را تسهیل می کند.

علیرضا عنایتی در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و کویت گفت: حدود یک سال پیش یک سوم زندانیان ایرانی موجود در کویت را به ایران منتقل کردیم تا زمان باقی مانده محکومیتشان را در ایران سپری کنند و تعداد زندانیان ایرانی در زندان های کویت افزایش نیافته است وحدود 90 زندانی آزاد شده اند .این توافق شامل  همکاری قضایی میان دو کشور می شود و امیدوارم که بر اساس این توافق عده ای دیگر و یا تمام زندانیان آزاد شوند و ادامه محکومیت خود را در ایران سپری کنند و ما با اداره کنسولگری وزارت خارجه کویت در مورد این امر گفت‌وگو می کنیم.

وی در رابطه با صدور ویزا گفت: حدود 60 هزار ویزا برای شهروندان کویتی از سفارت صادر کردیم این درحالی است تمام فرودگاه های ایران برای کویتی ها ویزا صادر می کنند یعنی سالانه حدودا 100 هزار کویتی به ایران سفر می کنند و خطوط هوایی کویت هر هفته چهر پرواز به ایران دارند و سفر کویتی ها به ایران تنها سفر زیارتی نیست بلکه شامل سفر به شهرهای اصفهان شیراز و شمال ایران را نیز می شود.

عنایتی در ادامه گفت: رزمایش های نظامی ایران علیه کشورهای همسایه نیست و این یک امر سنتی و قدیمی است که کشورهای برای آزمایش میزان آمادگی نیروهایشان انرا برگزار می کنند و ما آمادگی برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای همسایه را داریم.

دیپلمات کشورمان در رابطه با میدان نفتی آرش که در کشورهای عربی به حقل الدره معروف است گفت: هیچ تحول جدیدی در این امر رخ نداده است و در نشست های کمیته مشترک بررسی خواهد شد و تا کنون هیچ موعدی برای برگزاری نشست کمیته مشترک مشخص نشده است و در هر زمانی که کویت مشخص کند ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد.

عنایتی در رابطه با گفت‌وگوهای ایران و کویت در مورد عدم ورود کشتی ها به آبهای منطقه ای دو کشور گفت: کمیته های مشترکی میان گاردهای ساحلی دو کشور تشکیل شده است و این امر امروز در راس ماموریت های ما در سفارت قرار دارد و امیدواریم که کمیته کنسولگری و گارد ساحلی همکاری خود در این زمینه را از سربگیرند.

وی در رابطه با درخواست ایران از کویت برای افزایش دیپلمات ها در این کشور و بازگشت به عهد سابق گفت: به بازگشت صلح به منطقه خوش بین هستیم و ما نیازمند تلاش خستگی ناپذیر هستیم و ایران خواهان بازسازی و رشد اقتصادی منطقه است.

سفیر کشورمان در رابطه با افزایش زمین لرزه ها و ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر در منطقه گفت: ایران در رابطه با این امر کویت را آسوده خاطر کرده است و تمام اقدامات امنیتی در نیروگاه بوشهر صورت گرفته است.

عنایتی در رابطه با ضرورت گفت‌وگوی ایران و عربستان گفت: تمام اظهارات ایران چه از سوی رئیس جمهور چه از سوی وزیرخارجه در راستای ضرورت گفتگو برای حل اختلافات است و حل برخی اختلافات و مشکلات منطقه تنها از طریق گفتگو امکان پذیر است و دوری از گفتگو بی فایده است وظریف در گفتگو با امیر کویت بر ضرورت گفتگو وتفاهم تاکید کرد.

وی در رابطه با توافق هسته ای ایران خاطرنشان کرد: توافق هسته ای دوجانبه نیست بلکه چندطرفه است همچنین این توافق نتیجه یک توافق بین المللی است و شورای امنیت بر آن تاکید دارد بنابراین قابل مناقشه نیست .امریکا تلاش در دارد در رابطه با این توافق که جامعه بین الملل و منطقه را از پرونده هسته ای ایران آسوده خاطر کرده است مانور دهد .کشور کویت بارها از این توافق حمایت کرده است و ایران به این توافق پایبند است و امیدوارم که طرف مقابل نیز پایبند باشد و خروج از آن به نفع جهان و منطقه نخواهد بود.

سفیر کشورمان در رابطه با کنفرانس بازسازی عراق با اشاره به این که روابط ایران و عراق جدید نیست و حمایت و کمک ایران ارز عراق قدیمی است و ما در جنگ با تروریست ها و بیرون راندن داعش از عراق حمایت کردیم این درحالی است که ایران عضو ائتلاف بیت المللی نبود افزود: کشور ما درطول سال های گذشته در بسیاری از فعالیت های تجاری، خدمات فنی ،حمل و نقل، ترانزیت، گردشگری و انرژی با عراق همکاری داشته ای بطوری که حجم تبادل تجاری ما به بیش از 10 میلیارد دلار رسید و ما در سال گذشته بیش از 6 میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر کردیم همچنین ایران در 8 ماه گدشته برای انتقال نیرو و لوله کشی گاز به بغداد فعالیت های زیادی داشته است.

عنایتی با اشاره به اینکه با توجه به ارتباط میان امنیت کشورهای منطقه ما قبل از این اعلام کرده ایم که ایران آماده همکاری با تمام کشورهای منطقه است گفت: ایران در بسیاری از مواضع از طریق مستشاران و به درخواست دولت عراق در مبارزه با تروریست ها مشارکت داشته است و ما همیشه حامی  عراق و حاکمیت آن خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

عنایتی: رزمایش نظامی ایران علیه همسایگان نیست

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟