آرین‌منش: انتظار مردم از خطیب نماز جمعه، تحلیل مسائل کشور است نه بیان مطالب تکراری

یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه مردم علاقه ندارند سخنان تکراری در نماز جمعه بشنوند، بلکه دنبال شنیدن تحلیل مسایل کشور هستند، گفت:‌ ابوترای‌فرد در مقایسه با ائمه جمعه دیگر اشراف بهتری به مسائل کشور دارد و انتظار این است که وی جایگاه واقعی، معنوی و علمی نماز جمعه را بازگرداند.
آرین‌منش: انتظار مردم از خطیب نماز جمعه، تحلیل مسائل کشور است نه بیان مطالب تکراری

محمدجواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اولین خطبه نماز جمعه حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، اظهار کرد: قضاوت و ارزیابی در مورد خطبه‌های ابوترابی شاید با اقامه یک نماز جمعه عجولانه باشد ولی من وی را یک چهره اصولگرای معتدل می‌دانم که تجربیات بسیار ارزشمندی بخصوص در امور پارلمانی برخوردار است و سال‌های متمادی در مجلس حضور داشته و به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آگاهی و اشراف پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: ابوترابی به لحاظ مسئولیتی که در نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران داشته است، ارتباط نزدیکی با نسل جوان و دانشگاهی دارد و به مسائل کشور در مقایسه با ائمه جمعه دیگر اشراف بهتری دارد. از سویی وی شخصیتی فرهیخته، حوزوی، دانشگاهی و تا حدود زیادی متخلق به اخلاق اسلامی است. در دوره هفتم و هشتم مجلس با ایشان همکار بودم، وی واقعا چهره اخلاقی داشت و به لحاظ سیاسی هم معتادل بود و معمولا سخنان خود را سنجیده، با آرامش و منطق بیان می‌کرد و از شعار مبرا بود.

دیگران چه می خوانند:

این عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به محتوای خطبه‌های نماز جمعه ابوترابی‌فرد، خاطرنشان کرد: وی به موضوع راهپیمایی 22 بهمن، تحکیم وحدت، ارتباط مردم و مسئولان و همچنین دعوت مردم به تقوا صحبت کرد. انتظار از تریبون‌های نماز جمعه هم این است که وحدت‌بخش و آرامش‌بخش باشد.

آرین‌منش با بیان اینکه ابوترابی در بخش دیگری از خطبه‌های خود به سیاست‌های کلان کشور اشاره کرد، افزود: وی تذکر داد که مسئولان باید برنامه‌های خود را در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی رهبری پیش ببرند البته زمانی هم که خود ایشان در مجلس بود، هرگز سیاست‌های کلان کشور تحقق پیدا نکرد. مجلس هم به دلیل موانع پیش‌روی خود قادر به اجرای تمام این سیاست‌های ابلاغی نبود بنابراین ابوترابی هم باید پذیرد که وی از جمله کسانی است که باید در طول سال‌های نمایندگی، مجری سیاست‌های کلان کشور می‌بود در حالیکه این سیاست‌ها کمتر از 30 درصد تحقق یافت.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: ابوترابی‌فرد باید نگاه جامع‌تر و آسیب‌شناسی‌تری به مسائل داشته باشد. انتظار مردم از وی، جامعیت در کلام، توجه به مسائل مردم، موانع و مشکلات پیش‌روی مسئولان و سخن گفتن بر اساس استدلال، برهان و ادب است البته خود ایشان هم در همین خطبه‌ها اظهار کردند که رویکردش بر اساس اعتدال، علم، برهان، استدلال و ادب است.

وی ادامه داد: کار ابوترابی‌فرد بسیار دشوارتر از خطبایی است که کار تقنینی و اجرایی هرگز نداشته‌اند چون وی از موضع آگاهانه‌تری سخن می‌گوید و مشکلات جامعه را می‌داند. من معتقدم باید سه چهار جلسه از خطبه‌های نماز جمعه وی بگذرد تا بتوان سخنانش را تحلیل محتوا کرد.

این عضو حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در گذشته مردم منتظر بودند که مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی کشور توسط خطبای نماز جمعه تحلیل شود. مردم منتظر شنیدن این تحلیل‌ها بودند ولی اکنون از این جایگاه فاصله گرفته‌ایم و تا تحقق این خواسته مردم فاصله زیادی داریم. امیدوارم ابوترابی‌ بتواند بخشی از مشکلات تریبون‌های نماز جمعه را حل کند زیرا برخی نماز جمعه‌ها به جای وحدت‌آفرینی و امیدآفرینی، تریبون‌های اختلاف و تفرقه‌افکنی شده‌اند. انتظار این است که ابوترابی بتواند جایگاه واقعی،‌ معنوی و علمی نماز جمعه را باز گرداند.

آرین‌منش در پایان با اشاره به اینکه مردم علاقه ندارند سخنان تکراری که دبیرخانه ستاد نماز جمعه خطوط آن را مشخص می‌کند، بشنوند، گفت: انتظار مردم از خطبای نماز جمعه این است که توانایی تحلیل داشته باشند و سخنان نو بیان کنند. انتظار من از ابوترابی این است که وی طرح نو در اندازد و مطالبی بیان کند که تکراری و کلیشه‌ای نباشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

آرین‌منش: انتظار مردم از خطیب نماز جمعه، تحلیل مسائل کشور است نه بیان مطالب تکراری

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟