یک کارشناس مسائل فلسطین: الگوی توافق هسته‌ای در مورد فلسطین قابل اجرا نیست

یک کارشناس مسائل فلسطین با بیان این‌که الگوی توافق هسته‌ای در مورد فلسطین قابل اجرا نیست و مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد، گفت: آن‌چه می‌تواند سرنوشت فلسطین را رقم زند، بحث مقاومت است حتی اگر روزی مذاکراتی بخواهد اتفاق افتد این مذاکرات با پشتوانه مقاومت می‌تواند اثرگذاری خود را داشته باشد.
یک کارشناس مسائل فلسطین: الگوی توافق هسته‌ای در مورد فلسطین قابل اجرا نیست

سید مرتضی نعمت‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشدید حملات رژیم صهیونیستی در نواز غزه اظهار کرد: واقعیت این است رژیم صهیونیستی به طور راهبردی همواره وجود فلسطینی‌ها به ویژه مقاومت فلسطین و اسلامی را تهدیدی برای خود تلقی می کند و در تلاش است تا شرایطی را ایجاد کند که از یک طرف جریان مقاومت را تضعیف کند و از سوی دیگر فضای سیاسی و امنیتی مناسبی برای جریان سازش‌کار و مذاکره کننده ایجاد کند. به ویژه این مسایل در شرایطی که با بحران‌های داخلی و خارجی مواجه می‌شود شدت بیش‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر پس از یک دوره جنگ  داخلی که در درون جهان اسلام وکشورهای عربی وجود داشت، مقاومت فلسطین متاسفانه تنها گذاشته شد و مقاومت در حالت تدافعی به سر می‌برد، بنابراین رژیم صهیونیستی سعی می‌کند همچنان به سیاست سرکوب گرانه و تضعیف کننده مقاومت ادامه دهد.

دیگران چه می خوانند:

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: در حال حاضر وجود رئیس جمهور آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی کمک می‌کند تا بتواند سیاست‌های ستیزه جویانه و تجاوزگرایانه خود را ادامه دهد و طبیعی است لازمه خروج از چنین فرآیندی این است که مقاومت از قدرت تهاجمی برخوردار باشد و جهان اسلام و عرب نیز با جدیت از مقاومت حمایت کنند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سوریه عرصه رقابت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کشورهای پیرامونی است  و از سویی نوعی حاشیه امنیتی برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده تا این رژیم با اتکا به آن، رفتارهای تجاوزگرایانه خود را در کرانه باختری و غزه ادامه دهد.

وی درباره این‌که حملات اخیر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه با چراغ سبز آمریکا انجام‌ می‌شود و آمریکا از این کار چه هدفی را دنبال می‌کند؟ گفت: به هر حال فلسطین یکی از محورهای مقاومت ضد صهیونیستی و ضد آمریکایی به شمار می‌آید و بسیار طبیعی است که آمریکایی‌ها از هر فرصتی استفاده کنند برای این که محور مقاومت را در هم بشکنند.

این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه افزود: بنابراین، سال‌هاست که آمریکا در منطقه چنین هدفی را دنبال می‌کند و کمتر به نتیجه رسیده و خصوصا پس از آن که بساط داعش تقریبا جمع‌آوری شده به طور طبیعی آمریکا تلاش می‌کند تا شکست‌های خود را جبران کند.

وی همچنین در مورد اظهارات رییس تشکیلات خودگران فلسطین مبنی بر استفاده از مدل توافق هسته‌ای ایران در برجام برای حل و فصل مناقشه فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی ، اظهار کرد: سرنوشت فلسطین در گفت‌وگوها تعیین نخواهد نشد. تجربه تاریخی نشان داده که سرنوشت فلسطین در گفت‌وگو و مذاکرات تعیین نمی‌شود، چرا که این مذاکرات معمولا در چارچوب معادلات قدرت صورت می‌گیرد.

نعمت زاده تصریح کرد: بنابراین معادلات قدرتی که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا در موضع برتر قرار دارد و مقاومت فلسطین که ازفقدان حمایت جهان اسلام و عرب برخوردار است در موضع ضعف قرار می‌گیرد و نتیجه مذاکرات مبتنی بر عدالت نخواهد بود و بلکه مبتنی بر زور مداری و قلدری است و این نتیجه هیچ وقت پایدار نبوده و مشکل فلسطین حل نخواهد شد.

این کارشناس مسائل فلسطین در پایان تاکید کرد: تجربه برجام، تجربه‌ای بود که ایران در مذاکره به طرف‌های مقابل خود از موضع مساوی مذاکره داشت و این موضع مساوی در معادلات گفت‌وگو میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌های آمریکا اتفاق نخواهد افتاد. لذا این الگو در فلسطین قابل اجرا نیست و مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد آن‌چه می‌تواند سرنوشت فلسطین را رقم زند، بحث مقاومت است حتی اگر روزی مذاکراتی بخواهد اتفاق افتد این مذاکرات با پشتوانه مقاومت است که می‌تواند اثرگذاری خود را داشته باشد در غیر این صورت نتیجه‌ای برای فلسطین نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

یک کارشناس مسائل فلسطین: الگوی توافق هسته‌ای در مورد فلسطین قابل اجرا نیست

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟