به گزارش ایسنا، در دومین شب از مجموعه کنسرتهای کیهان کلهر و اردال ارزنجان که از دو روز قبل در تالار وحدت تهران آغاز شده است، پیش از آغاز برنامه، کلهر طی صحبتی کوتاه گفت: شب گذشته کنسرت را به استاد بهمن رجبی تقدیم کردم و امشب میخواهم به یکی دیگر از استادان و پیشکسوتان موسیقی آن را تقدیم کنم. از آنجایی که ما بیشتر روی صحنه و در حال اجرا هستیم، کارمان بیشتر در چشم است در حالیکه استادانی هستند که بدون سر و صدا مشغول فعالیتاند و سایهشان بر سر موسیقی ایران است.
او ادامه داد: کار ما بیشتر اجرایی است در حالیکه کار اصلی را که تربیت شاگردان است به واقع آنها انجام میدهند. از این نظر اهمیتشان بسیار زیاد است و حق بزرگی حداقل بر سر جامعه موسیقی دارند. این حق زمانی بزرگتر میشود که از یک خانم صحبت می کنیم؛ هنرمندی که به واسطۀ بسیاری از تنگنظریها بیست و چندسال است که فعالیت محدودی داشته و در عین حال دلسرد نشده است. او استعداد درخشانی در موسیقی ایرانی بوده و هست و کماکان در حال تربیت شاگرد است. به همین دلیل کنسرت امشب را به بانو هنگامه اخوان تقدیم میکنیم.
یادداشت میرعلینقی برای «موسیقی فیلم سامان احتشامی»
به گزارش ایسنا، سامان احتشامی ـ آهنگساز و نوازنده پیانو ـ معتقد است: موسیقی فیلم به صدایی گفته میشود که روی یک فیلمی قرار بگیرد و شما آن صدا را نشنوید و فیلم را ببینید و وقتی که این صدا را از روی فیلم بردارند شما آن فیلم را نبینید و موسیقی فیلم به فیلم کمک کند.
او نخستین آلبوم موسیقی فیلمهایی را که آهنگسازی کرده منتشر کرده است. در متنی که در داخل بسته بندی این اثر منتشر شده، آمده: «از یکصد و سی دقیقه موسیقیهای ساخته شده توسط سامان احتشامی برای فیلمهای سینمایی در مدت پانزده سال، هفتاد دقیقه موسیقی خالص(یعنی دارای شخصیت ملودیک و مستقل ازافکتها و با صداهای زمینه)، جداسازی شده است. این حاصل جهار هزار و دویست ثانیه عاشقانه سازی در این پانزده سال است. »
موسیقی فیلمهایی مانند این ترانه عاشقانه نیست (اثر رحمان رضایی)، رستگاری در هشت و بیست دقیقه (اثر سیروس الوند)، شکاف (اثر منوچهر اسلامی)، خط ساغر (اثر سعید پورشعبانی)، شازده کوچولو (اثر نورالدین زرین کلک) و... در این مجموعه گنجانده شده است.
علیرضا میرعلینقی ـ پژوهشگر و منتقد موسیقی ـ در یادداشتی برای آلبوم موسیقی فیلمهای سامان احتشامی نوشته: «سامان احتشامی به عنوان موسیقی دان از سویی به عنوان آهنگساز موسیقی فیلم، ریشه های عمیق در دوره ای دارد که سینمای خودگردان "ملی" از سالهای ۱۳۴۰ و حتی تا اوایل ۱۳۷۰ وجود داشته است. سینمایی که موضوع ایرانی، تماشاگر ایرانی و موسیقی ایران داشت و بزرگانی چون اسفندیار منفردزاده، مجتبی میرزاده، انوشیروان روحانی، و همایون خرم آغازکنندگانش بودند. دو نفر اول در حوزه تخصصی موسیقی فیلم و دو نفر بعدی در حوزه تخصصی آهنگ و ترانهسازی فعالیت داشتند که البته بیشتر به ترانه و صدای خواننده متکی بودند و شاهکارهایشان را بر آن اساس مینوشتند، نه بر پایه درک تصویری از فیلم. کار سامان احتشامی دشوارتر است. چرا که در نفس خود وابسته به موسیقی بیکلام است و میداند که موسیقی ناب باید خودش حرف را بزند و به عنصر دیگری غیر از صداس خالص، متکی نباشد. شاید از این روست که این آلبوم را میشود به تنهایی هم شنید و بارها هم شنید. »
کارگاه تخصصی موسیقی فیلم و سناریو در سینمای معاصر جهان
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، کارگاههای تخصصی با محوریت موسیقی فیلم و سناریو (نوشتار) در سینمای معاصر جهان با حضورمهمانان فرانسوی؛ «ژان فیلیپ بک» آهنگساز موسیقی معاصر و سینما و «پاسکال بنبریک » نویسنده و سناریست (مدیر کمپانی Storia در انگلستان، فرانسه، ولز و کانادا) برگزار میشود.
این برنامهها هفتم، هشتم و دهم اسفندماه از ساعت ۱۴ تا ۱۸، درسالن سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
این کارگاه ها هر روز در دو بخش ویژه ودر بخش نخست، پیرامون جایگاه متن و نوشتار در سینمای امروز جهان، گرایشات و شیو های نوین در عرصه سناریو نویسی و رویکردهای آکادمیک آن در جهان معاصر بویژه سینمای امروز فرانسه و در بخش دوم در ارتباط با جایگاه موسیقی فیلم در سینمای معاصر بویژه سینمای امروز فرانسه، جریانات نوظهور مرتبط با آهنگسازی فیلم و صداگذاری آثار سینمایی و سیستم های آکادمیک آموزشی آن در فرانسه برگزار خواهد شد.
علاقه مندان برای شرکت در این جلسات می توانند، به صورت رایگان و آزاد به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس بگیرند.
کارگاه تخصصی دف و تنبک در بنیاد رودکی برگزار میشود
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی، مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی در راستای برپایی دورههای آموزش تخصصی، و استقبال هنرجویان، در صدد است مجددا کارگاه یک روزه آموزش دف و تنبک برگزار کند.
این کارگاه روز دهم اسفندماه در بنیاد رودکی به صورت رایگان برگزار میشود. کارگاه تنبک از ساعت ۱۴ این روز و کارگاه دف از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه آغاز میشود.
فرهاد، بادپا از مدرسان و محققان برجسته موسیقی به عنوان مدرس به علاقهمندان آموزش میدهد. بادپا مدرس و محقق موسیقی است؛ وی که آموختن موسیقی را از سال ۱۳۶۷ با ساز تنبک آغاز کرده تا به حال اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است.
از تمامی هنرجویان و علاقه مندان این رشته دعوت میشود جهت حضور در این دوره کارگاهی که به صورت رایگان برگزار می شود با شماره ۰۹۲۱۳۸۲۹۵۳۲ تماس بگیرند.
این دوره در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت برگزار میشود.
آوردن ساز در این دوره برای هنرجویان الزامی است.
انتهای پیام
0 دیدگاه