به گزارش ایسنا، جشنواره سیوششم فجر با کاهش تعداد اثار موجود و عدم حضور چندین فیلم مهم در آن، اقدام درست در حذف بخش کسالتآور هنر و تجربه، افزایش قابل ملاحظهی فیلمهای قصهگو نسبت به دورههای پیشین جشنواره و همچنین با تقسیم جوایز در مراسم اختتامیه بین همهی مدعیان، ظاهرا بیحاشیهتر از دورههای پیشین خود به کار خود پایان داد. هرچند انتقادات به حق «ابراهیم حاتمیکیا» در اختتامیه چند روزی محل بحث رسانهها و چهرههای مختلف قرار گرفت.
اما با اینهمه کارشناسان، رسانهها و مخاطبان سینمای ایران در سالهای آینده جشنواره سی و ششم را نه با برگزاری بیحاشیهی آن، بلکه با ناداوری و بایکوت عجیب فیلم درخشان «لاتاری» به یاد خواهند آورد. جشنوارهای که برای اولینبار داورانش به صراحت اعتراف کردند که حتی بازیها و بخشهای فنی فیلمی را به دلیل مخالفت با محتوای آن از داوریها کنار گذاشتند و به راحتی ندیدند.
بنابراین این جشنواره نیز مانند تمام جشنوارههای پیشین دولت اعتدال با «فاجعهی داوری» به یاد خواهد آمد و در تاریخ ثبت خواهد شد. بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته آنهم بصورت مشترک- طبعا در ادامه بایکوت و نادیده گرفتن آثاری چون «چ» در داوریها و بیرون گذاشتن «شیار ۱۴۳» از لیست اولیهی فیلمهای دورهی سی و دوم، حذف معنادار «روباه» و «ایران برگر» از آرای مردمی در فجر سی و سوم، ندیدن ارزشهای فنی و مضمونی «بادیگارد» و «سیانور» در جشنوارهی سی و چهارم و همچنین بایکوت کامل فیلم ارزشمند «ویلاییها» و حذف سوال برانگیز شاهکار «ماجرای نیمروز» از اکثر رشتههای اصلی فنی در جشنواره سی و پنجم تحلیل و ثبت خواهد شد. آثاری که مانند «لاتاری» طبعا به دلیل مضامینشان توسط مدیران و حلقهی همیشگی داوری جشنواره نادیده گرفته شدند و نه کیفیت و دستاوردهای فنی بالایشان.
با این وجود اما در سالهای اخیر و با ساخت اثاری چون؛ «شیار ۱۴۳»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلاییها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و ... باید به همه ثابت شده باشد که حالا باکیفیتترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان «سینمای انقلاب» هستند و نادیده گرفتن این اثار در جشنواره سرعت پیشرفت فنی و تکنیکی هر سالهی آنها را نهتنها کاهش نخواهد داد، بلکه انگیزه را برای پیشرفت بیشتر و در عین بیان صریحتر مضامین مطلوب هم افزایش خواهد داد.
به هر ترتیب، در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» از میان ۴۰ منتقد سینمایی فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و تهیهکنندگی سعید ملکان با ۱۴۰ امتیاز، «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمیکیا با ۱۳۵ امتیاز و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان با ۱۲۰ امتیاز به عنوان سه اثر برتر جشنواره سی و ششم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «چهارراه استانبول» ساختهی مصطفی کیایی در رتبه چهارم و «شعلهور» به کارگردانی حمید نعمتاله و «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن بصورت مشترک در رتبه پنجم قرار گرفتند.
در این نظرسنجی همچنین انتخاب برترین بازیگر جشنواره نیز به رای گذاشته شد که در آن به ترتیب هادی حجازیفر، جواد عزتی و ساعد سهیلی به عنوان رتبههای اول تا سوم برترین بازیگران جشنواره انتخاب شدند.
انتهای پیام
0 دیدگاه