حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بیآزار شیرازی در اینباره در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه فاطمه زهرا (س) پیامی را برای مسلمانان جهان دارد که در خطبه تاریخی فدک به آن اشاره داشته است، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در این خطبه پس از حمد و ثنای خداوند، بیان نعمتهای الهی، فلسفه آفریننش و فلسفه احکام الهی میفرماید: «و طاعتنا نظاماً للملة و امامتنا اماناً للفُرقة» و اطاعت از ما اهل بیت، نظم آیین و شریعت را به دنبال دارد و رهبری ما را سبب ایمنی از تفرقه و پراکندگی قرار داد. این جمله و جمله بعدی عطف بر «فجعل الله الایمان...» است که در همین خطبه آمده است. بنابراین، معنایش اینگونه است:" خداوند اطاعت از ما اهل بیت را موجب نظم شریعت قرار داد".
بیآزار شیرازی افزود: روشن است که اطاعت از اهل بیت(ع) سبب نظم شریعت میشود؛ چرا که تمام مردم اطراف محور دین جمع میشوند و آن محور توسط امامی که عالمترین و با تقواترین و جامع همه کمالات است، تبیین میشود. اهل بیت(ع) نسبت به دین از دیگران آگاهترند و به حقایق قرآن آشناتر؛ زیرا علم آنان به مبدأ وحی متصل است و به طور طبیعی، هماهنگی امور دینی در اطاعت از آنان خواهد بود. در این خطبه حضرت به این امر اشاره دارند که فلسفه امامت، نظام دادن به امت و تبدیل افتراق مسلمانان به وحدت است.
این عضو هیات امنای دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این مسالهای است که امام خمینی (ره) در کتاب "ولایت فقیه " نیز به آن تاکید کرده است و ما نیز باید این سخن حضرت زهرا (س) استفاده کنیم که ایشان برای وحدت آمدهاند؛ نه برای تفرقه. متاسفانه در دنیای امروز برخیها خود حضرت را بزرگترین عامل تفرقه قرار میدهند و همواره استعمارگران از این مساله نهایت سوءاستفاده را کردهاند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه معرفی حضرت زهرا (س) بعضا به دست یک مشت افراد جاهل صورت میگیرد که آنها احساسات عوام را در کوچه و بازار تحریک میکنند و کاری میکنند که برخی از مردم به سمت عید عمرکشان حرکت کنند و همین امر مقدمهای میشود برای عید شیعه کشان در سایر کشورها.
بیآزار شیرازی تاکید کرد: استعمارگران درصدد هستند که از برخی اختلافها بین شیعه و سنی در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. این امر به هیچ وجه مورد تایید خدا، پیامبر (ص) و حضرت زهرا (س) نبوده و نیست. ما باید بدانیم که فاطمه زهرا (س) یک زن فاضله، عالمه و برجسته بودند و ایشان کتابهای فقهی زیادی داشتند که اکثریت بزرگان دین از ایشان به عنوان یک زن فقیه یاد میکنند. در تمام مذاهب یکسری احکام فقهی است که مستقیما علمای ما این احکام را از حضرت زهرا (س) گرفتهاند.
وی گفت: مرحوم شیخ صدوق در کتاب خود وقتی خطبه فدک حضرت زهرا (س) را تشریح کرده است، بخشی از آن را به شریعت که مد نظر حضرت زهرا(س) بوده اختصاص داده است و این نشان از آن دارد که حضرت زهرا (س) در راستای بحث شریعت چه تاثیراتی داشتهاند .حضرت زهرا (س) در خطبه فدک به مسائل زیادی که در دین وجود دارد اشاره میکند از جمله آنها این است که چرا خداوند نماز را واجب کرده است و دلیل آن از دید حضرت زهرا (س) که انسان از تکبر وغرور دور شود.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در مراکش استادهای دانشگاهی و دینی از فلسفه شریعت حضرت زهرا (س) کتابها نوشتهاند. در طول تاریخ اگر به زندگی حضرت زهرا (س) نگاه کنیم، میبینیم که جز پیروزی و افتخار چیز دیگری از حضرت وجود ندارد. متاسفانه برخی افراد جاهل سعی میکنند این مساله را به گونهای دیگر نشان دهند و حضرت را یک فرد شکست خورده جلوه دهند؛ در حالی که حضرت در اوج موفقیت و پیروزی بودهاند و فرزندانی را تربیت کردهاند که تمام آنها فخر بشریت هستند.
بیآزار شیرازی تاکید کرد: فرزندان حضرت زهرا (س) به هر نقطهای که رفتهاند نوری از خود به جای گذاشتهاند و سبب شدهاند که مردمان آن دیار به دین اسلام گرایش پیدا کنند. گسترش اسلام در سراسر جهان براثر فعالیت فرزندان حضرت زهرا (س) بوده است. فرزندان زهرا (س) بیش از ۱۰۰۰ سال در مکه و مدینه حکومت داشتند و در مراکش نیز حکومت ادریسیان از نوادگان این بانوی عظیمالشأن بودهاند. همچنین در هندوستان، اندونزی و مالزی جمعیتی از سادات بودند که سبب ترویج دین اسلام در این مناطق شدهاند.
وی گفت: اکنون در کشور الجزایر نیز که مهمترین کشور آفریقایی است، آرم آن کشور برگرفته از حضرت زهرا (س) است که نشان از پنج تن و اصول پنجگانه اسلام است دارد. پیروزیهای فراوانی از طریق فرزندان حضرت زهرا (س) برای رشد اسلام رخ داده است؛ که باید در کتابها و جلسات دینی ما بیشتر به این مسائل پرداخته شود.
انتهای پیام
0 دیدگاه